V rámci projektu České cesty vám postupně ukážeme, jak funguje implementace jednotlivých principů do praxe. V kategorii přípravek jsme zavítali na trénink střešovického Tatranu, kterým vás provede šéftrenér přípravek a kroužků Martin Pánek.
Stále ještě aktivní florbalista na úvod definoval základní cíl, od kterého se poté odvíjí skladba tréninků a podobně. "V přípravce se na Tatranu v 90 % zaměřujeme na vedení míčku a s tím spojenou samostatnost a rozhodování se, ať se jedná o trénink či turnaj. U nejmenších řešíme úchop hole a to, jak se s míčkem manipuluje a u těch starších jdeme více a více do zápasového módu," popisuje Pánek.
Nelze si představovat, že náplň dětí po příchodu do kategorie přípravek je ze 100 % florbalová. "Důležitá je pro nás posloupnost, kdy rozvíjíme člověka, sportovce a až pak florbalisty. Chceme, aby děti v přípravce už byly samostatné. Pomáhají proto trenérům s chystáním hřiště, na jednotlivých stanovištích se jich ptáme, co jsme dělali nebo proč to budeme dělat, jaké jsou jejich názory na to, čili se s cvičením pojí i objevování a otevřené otázky. Máme kromě florbalových i všesportovní tréninky, kdy hrajeme fotbal, házenou, děláme atletiku, překážkové dráhy a podobně," popisuje Pánek, podle nějž jsou florbalové a všesportovní jednotky zastoupeny rovnoměrně.
Trénink v kategorii U9 u nich začíná rozcvičkou, kdy děti opakují to, co jim předcvičuje trenér. Součástí jsou samozřejmě i zábavné aktivační hry a hlavní fáze tréninku. "Klasickým cvičením je bludiště, kdy rozestavíme mantinely a za ně schováme obruče či malé branky. Děti mezi mantinely kličkují a snaží se dostat balonek do branky. To, jakou cestu zvolí a jak drží a vedou míček, je na nich. My klademe důraz na to, aby se jim to dělalo co nejlépe. Zaměřujeme pozornost na to, jak drží florbalku, jestli si kryjí míček, zda běží do volního prostoru nebo mezi hráče," vysvětluje Pánek.
Trénink se neobejde bez zakončení na branku. Ta je ale jako odměna na posledním stanovišti, kdy po úspěšném vedení balonku mohou děti zakončit a dát gól. "Necháváme děti, ať si vyzkouší co nejvíce různých situací, kdy proti nim stojí obránce a poté se jich ptáme, co z toho podle nich bude nejefektivnější v zápasech," říká tatranský šéftrenér přípravek.